Тип уроку: застосування знань, умінь, навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
1) Вибірково перевіряємо зошити.
2) Фронтально — математичний диктант.
Варіант 1 [2]
1. Закінчіть речення: «Щоб розділити один з дробів на інший, досить...» [Замініть частку від ділення на добутком].
2. Замініть добутком частку відділення на . [Закінчіть речення: «Щоб поділити один дріб на інший, досить...»]
3. Знайдіть частку від ділення на [ на ].
4. Виконайте ділення [].
II. Актуалізація опорних знань
Правило ділення звичайних дробів і пов'язані з ним моменти повторюємо під час перевірки результатів виконання математичного диктанту (див. вище).
Єдине, на що треба додатково звернути увагу — це перетворення чисел (мішаних, натуральних) у неправильні дроби.
Тому усно розв'язуємо вправи.
1) Запишіть неправильним дробом числа: ; ; 3; 3; 12.
2) Знайдіть число, обернене до: ; 3; ; 0,7; а; .
3) Виконайте множення: ; ; .
III. Засвоєння нових знань
@ Багатьом учням не складно самим «відкрити», як виконати ділення мішаних чисел та ділення у разі, коли один з компонентів є натуральним числом, тому можна запропонувати учням задачу 1, а потім задачу 2 (або ж пояснити самотужки ці випадки).
Задача 1. Як поділити: а) на ; б) на ; в) на ; г) на ?
Задача 2. Виконайте ділення: а) : ; б) 3 : ; в) : 3; г) : 7.
По розв'язуванні задач 1, 2 (або після виконання завдань під керівництвом учителя) робимо висновки:
1) Щоб виконати ділення мішаних чисел (дробу на натуральне число; натурального числа на дріб або мішане число), достатньо:
а) записати ділене і дільник у вигляді звичайних дробів;
б) виконувати ділення за правилом ділення звичайних дробів.
2) (Для «сильних» учнів) для випадків, коли один з компонентів ділення — натуральне число, працюють формули: ; .
Короткі записи в зошитах учнів можуть мати вигляд конспекту 20.
Конспект 20
| |
Ділення дробів (продовження)
| |
Правило
1) Мішані числа при діленні перетворюємо на неправильні дроби.
2) Якщо n — натуральне число, то
|
Приклад
1) ;
2) ;
3) .
|
* «Слабкі» учні можуть у всіх названих випадках користуватися правилом множення дробів у «класичній» формі.
IV. Закріплення знань. Формування вмінь
І рівень
Усні вправи
1. Чи правильні рівності:
а) ; б) ; в) ; г) ; д) ; е) ; ж) ?
ІІ рівень
Письмові вправи
@ Розв'язуємо якомога більше різноманітних завдань на закріплення названих алгоритмів.
1. Обчисліть: а) ; б) ; в) ; г) ; д) .
2. Розв'яжіть рівняння і зробіть перевірку: .
Розв'яжіть рівняння: а) ; б) ; в) ; г) ; д) ; е) .
Розв'яжіть рівняння: а) ; б) ; в) ; г) ; д) ; е) .
3. Виконайте дії: а) ; б) ; в) ; г) ; д) ; е) .
Додаткові задачі
Задача 1. Якщо задумане число помножити на і до добутку додати , дістанемо . Знайдіть задумане число.
Задача 2. Микола і Мишко знайшли разом 64 гриби. Микола знайшов у рази більше грибів, ніж Мишко. Скільки грибів знайшов кожний хлопчик?
Задача 3. Батько старший за сина у рази, а син молодший від батька на 28 років. Скільки років батькові і скільки років синові?
Задача 4. Два пішоходи вийшли одночасно назустріч один одному з двох пунктів, відстань між якими 5 км. Швидкість першого пішохода складала швидкості другого. Знайдіть швидкість кожного, якщо вони зустрілись через півгодини.
V. Підсумки уроку
Який із записів неправильний:
а) ; б) ; в) ; г) ?
VI. Домашнє завдання
1. Обчисліть: а) ; б) ; в) ; г) ; д) .
2. Виконайте дії: а) ; б) ; в) .
3. Розв'яжіть рівняння: а) ; б) ; в) .
4. Маса 10 великих і 36 малих деталей дорівнює 8,4 кг. Маса великої деталі вдвічі більша від маси малої. Знайдіть маси великої та малої деталей.
Немає коментарів:
Дописати коментар