Тип уроку: застосування знань, умінь, навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
1) Вибірково перевіряємо зошити.
2) Фронтально — математичний диктант.
Варіант 1 [2]
1. Закінчіть речення: «Щоб розділити один з дробів на інший, досить...» [Замініть частку від ділення
на
добутком].


2. Замініть добутком частку відділення
на
. [Закінчіть речення: «Щоб поділити один дріб на інший, досить...»]


3. Знайдіть частку від ділення
на
[
на
].




4. Виконайте ділення
[
].


II. Актуалізація опорних знань
Правило ділення звичайних дробів і пов'язані з ним моменти повторюємо під час перевірки результатів виконання математичного диктанту (див. вище).
Єдине, на що треба додатково звернути увагу — це перетворення чисел (мішаних, натуральних) у неправильні дроби.
Тому усно розв'язуємо вправи.
1) Запишіть неправильним дробом числа:
;
; 3
; 3; 12.



2) Знайдіть число, обернене до:
; 3;
; 0,7; а;
.



3) Виконайте множення:
;
;
.



III. Засвоєння нових знань
@ Багатьом учням не складно самим «відкрити», як виконати ділення мішаних чисел та ділення у разі, коли один з компонентів є натуральним числом, тому можна запропонувати учням задачу 1, а потім задачу 2 (або ж пояснити самотужки ці випадки).
Задача 1. Як поділити: а)
на
; б)
на
; в)
на
; г)
на
?








Задача 2. Виконайте ділення: а)
:
; б) 3 :
; в)
: 3; г)
: 7.





По розв'язуванні задач 1, 2 (або після виконання завдань під керівництвом учителя) робимо висновки:
1) Щоб виконати ділення мішаних чисел (дробу на натуральне число; натурального числа на дріб або мішане число), достатньо:
а) записати ділене і дільник у вигляді звичайних дробів;
б) виконувати ділення за правилом ділення звичайних дробів.
2) (Для «сильних» учнів) для випадків, коли один з компонентів ділення — натуральне число, працюють формули:
;
.


Короткі записи в зошитах учнів можуть мати вигляд конспекту 20.
Конспект 20
| |
Ділення дробів (продовження)
| |
Правило
1) Мішані числа при діленні перетворюємо на неправильні дроби.
2) Якщо n — натуральне число, то
![]() ![]() |
Приклад
1)
![]()
2)
![]()
3)
![]() |
* «Слабкі» учні можуть у всіх названих випадках користуватися правилом множення дробів у «класичній» формі.
IV. Закріплення знань. Формування вмінь
І рівень
Усні вправи
1. Чи правильні рівності:
а)
; б)
; в)
; г)
; д)
; е)
; ж)
?







ІІ рівень
Письмові вправи
@ Розв'язуємо якомога більше різноманітних завдань на закріплення названих алгоритмів.
1. Обчисліть: а)
; б)
; в)
; г)
; д)
.





2. Розв'яжіть рівняння і зробіть перевірку:
.
Розв'яжіть рівняння: а)
; б)
; в)
; г)
; д)
; е)
.

Розв'яжіть рівняння: а)






3. Виконайте дії: а)
; б)
; в)
; г)
; д)
; е)
.






Додаткові задачі
Задача 1. Якщо задумане число помножити на
і до добутку додати
, дістанемо
. Знайдіть задумане число.



Задача 2. Микола і Мишко знайшли разом 64 гриби. Микола знайшов у
рази більше грибів, ніж Мишко. Скільки грибів знайшов кожний хлопчик?

Задача 3. Батько старший за сина у
рази, а син молодший від батька на 28 років. Скільки років батькові і скільки років синові?

Задача 4. Два пішоходи вийшли одночасно назустріч один одному з двох пунктів, відстань між якими 5 км. Швидкість першого пішохода складала
швидкості другого. Знайдіть швидкість кожного, якщо вони зустрілись через півгодини.

V. Підсумки уроку
Який із записів неправильний:
а)
; б)
; в)
; г)
?




VI. Домашнє завдання
1. Обчисліть: а)
; б)
; в)
; г)
; д)
.





2. Виконайте дії: а)
; б)
; в)
.



3. Розв'яжіть рівняння: а)
; б)
; в)
.



4. Маса 10 великих і 36 малих деталей дорівнює 8,4 кг. Маса великої деталі вдвічі більша від маси малої. Знайдіть маси великої та малої деталей.
Немає коментарів:
Дописати коментар